Treatment needs in first-episode schizophrenia : some additional perspectives

Karin Landolt
2015
The three studies summarised in this cumulative dissertation deal with first-episode schizophrenia. The first episode is an especially sensitive moment shaping the course of the illness. Therefore, research on this phase is important. Treatment during the first episode should target the psychotic symptoms efficiently, but should also be as less invasive as possible. As antipsychotic medication mostly fulfils the first criterion, but less often the second criterion, it is legitimate to focus on
more » ... reatments that provide relief from symptoms and eventually alternatives to continuous medication. This dissertation focuses on treatment needs (Studies 1 and 2), which encompass a broader spectrum of topics apart from medication, and deals with patients who stopped any antipsychotic medication (Study 3). All three studies were conducted using data from the EUFEST-Trial, a randomised controlled trial comparing firstversus second-generation antipsychotics in the treatment of first-episode schizophrenia. The trial encompassed in total 498 participants recruited in 13 mental health centres from different European countries and Israel. After a baseline interview, as many participants as possible were followed-up for 12 months. The longitudinal structure of the data allowed for using Latent Class Growth Analysis (LCGA), which identifies groups of persons with different courses on one outcome measure. Additionally, cox-regression and structural equation modelling were implemented. Many different findings emerged from the three studies. Among other things one study showed that especially unmet social needs persisted over the 12 months, and were often in danger of not being addressed adequately. Especially unmet needs that disappeared -instead of being met -were associated with a higher quality of life at follow-up. Moreover, there were hints that the decision whether to continue with antipsychotic medication or not was not guided by clear rules, but rather by attitudes, local use, and "rules of thumb". All those findings might help to improve treatment of first-episode schizophrenia, and provide ideas for further research. The dissertation closes with a critical discussion of the concept of treatment needs, the value of secondary analyses, and the generalisability of the results. Die vorliegende kumulative Dissertation fasst drei Studien zur ersten Episode der Schizophrenie zusammen. In der ersten manifesten schizophrenen Episode kann der Verlauf der Erkrankung positiv oder negativ beeinflusst werden, was Forschung über diese Phase besonders wichtig macht. Die professionelle Behandlung sollte in der ersten Episode sowohl auf die Reduktion der psychotischen Symptome abzielen, als auch so wenig invasiv wie möglich gestaltet sein. Antipsychotische Medikation wirkt wohl antisymptomatisch, erfüllt aber das zweite Kriterium der Nicht-Invasivität weniger deutlich. Deshalb ist es legitim, nach Behandlungsmodalitäten zu suchen welche Entlastung von Symptomen und gleichzeitig möglicherweise Alternativen zur kontinuierlichen antipsychotischen Medikation bieten. Diese Dissertation diskutiert Behandlungsbedürfnisse der Patienten, und somit ein breites Spektrum an behandlungsrelevanten Themen (Studien 1 und 2), und stellt in der dritten Studie Patienten, welche gar keine antipsychotische Medikation mehr haben, ins Zentrum (Studie 3). Alle drei Studien gründen auf den Daten der EUFEST-Studie, einer randomisierten kontrollierten Studie welche Antipsychotika der ersten und zweiten Generation in der Behandlung von Patienten mit einer ersten Episode der Schizophrenie vergleicht. EUFEST umfasste insgesamt 498 Studienteilnehmende, welche in 13 Behandlungszentren aus verschiedenen Europäischen Ländern und Israel rekrutiert wurden. Nach einem Erstinterview wurden die Teilnehmenden über 12 Monate weiter befragt. Die longitudinale Datenstruktur ermöglichte es, LCGA (Latent Class Growth Analysis) einzusetzen, welche verschiedene Verlaufsgruppen bezüglich eines Outcome-Masses identifizieren kann. Zusätzlich wurden die Cox-Regression und Strukturgleichungsmodelle eingesetzt. Aus den drei Studien resultierten verschiedene interessante Befunde. Unter anderem konnte in einer Studie gezeigt werden, dass vor allem soziale unerfüllte Behandlungsbedürfnisse über 12 Monate hinweg fortbestanden, und dass diese oft nicht behandelt werden konnten. Vor allem unerfüllte Behandlungsbedürfnisse die über die Behandlungszeit hinweg verschwanden -nicht jene die behandelt wurden -waren mit einer höheren Lebensqualität am Ende der Studie assoziiert. Zudem gab es Hinweise, dass die Entscheidung, ob antipsychotische Medikation abgesetzt werden sollte, kaum durch klare Regeln begründet war. Diese Befunde können dazu beitragen, die Behandlung der Erst-Episode-Schizophrenie zu verbessern, und liefern Ideen für zukünftige Forschungsprojekte. Die Dissertation schilesst mit einer kritischen Diskussion des Konzeptes der Behandlungsbedürfnisse, dem Wert von Sekundäranalysen, und der Generalisierbarkeit der Resultate. of Rafz ZH Accepted in the fall semester 2012 on the recommendation of Prof. Dr. med. Dipl.-Psych. Wulf Rössler and PD Dr. Vladeta Ajdacic-Gross Zürich, 2015 II Preface This dissertation relies on data from the EUFEST-Trial conducted by the EUFEST Study Group. I thank the members of this group, the therapists and other staff involved in the study, and all the patients who took part in the trial, for their engagement and the permission for using the data. I thank the co-authors for their contributions to the papers, namely Eske Derks for her competent methodological support and Tom Burns for his inputs. My special thanks go to Wulf Rössler for offering me the possibility to write this dissertation and for his support, and to Vladeta Ajdacic-Gross for his engaged and patient teaching of the craft of scientific work. Last but not least I thank my family and my friends and colleagues who supported me during the process of writing this dissertation. III Abstract The three studies summarised in this cumulative dissertation deal with first-episode schizophrenia. The first episode is an especially sensitive moment shaping the course of the illness. Therefore, research on this phase is important. Treatment during the first episode should target the psychotic symptoms efficiently, but should also be as less invasive as possible. As antipsychotic medication mostly fulfils the first criterion, but less often the second criterion, it is legitimate to focus on treatments that provide relief from symptoms and eventually alternatives to continuous medication. This dissertation focuses on treatment needs (Studies 1 and 2), which encompass a broader spectrum of topics apart from medication, and deals with patients who stopped any antipsychotic medication (Study 3). All three studies were conducted using data from the EUFEST-Trial, a randomised controlled trial comparing first-versus second-generation antipsychotics in the treatment of firstepisode schizophrenia. The trial encompassed in total 498 participants recruited in 13 mental health centres from different European countries and Israel. After a baseline interview, as many participants as possible were followed-up for 12 months. The longitudinal structure of the data allowed for using Latent Class Growth Analysis (LCGA), which identifies groups of persons with different courses on one outcome measure. Additionally, cox-regression and structural equation modelling were implemented. Many different findings emerged from the three studies. Among other things one study showed that especially unmet social needs persisted over the 12 months, and were often in danger of not being addressed adequately. Especially unmet needs that disappeared -instead of being met -were associated with a higher quality of life at follow-up. Moreover, there were hints that the decision IV whether to continue with antipsychotic medication or not was not guided by clear rules, but rather by attitudes, local use, and "rules of thumb". All those findings might help to improve treatment of first-episode schizophrenia, and provide ideas for further research. The dissertation closes with a critical discussion of the concept of treatment needs, the value of secondary analyses, and the generalisability of the results. V Zusammenfassung Die vorliegende kumulative Dissertation fasst drei Studien zur ersten Episode der Schizophrenie zusammen. In der ersten manifesten schizophrenen Episode kann der Verlauf der Erkrankung positiv oder negativ beeinflusst werden, was Forschung über diese Phase besonders wichtig macht. Die professionelle Behandlung sollte in der ersten Episode sowohl auf die Reduktion der psychotischen Symptome abzielen, als auch so wenig invasiv wie möglich gestaltet sein. Antipsychotische Medikation wirkt wohl antisymptomatisch, erfüllt aber das zweite Kriterium der Nicht-Invasivität weniger deutlich. Deshalb ist es legitim, nach Behandlungsmodalitäten zu suchen welche Entlastung von Symptomen und gleichzeitig möglicherweise Alternativen zur kontinuierlichen antipsychotischen Medikation bieten. Diese Dissertation diskutiert Behandlungsbedürfnisse der Patienten, und somit ein breites Spektrum an behandlungsrelevanten Themen (Studien 1 und 2), und stellt in der dritten Studie Patienten, welche gar keine antipsychotische Medikation mehr haben, ins Zentrum (Studie 3). Alle drei Studien gründen auf den Daten der EUFEST-Studie, einer randomisierten kontrollierten Studie welche Antipsychotika der ersten und zweiten Generation in der Behandlung von Patienten mit einer ersten Episode der Schizophrenie vergleicht. EUFEST umfasste insgesamt 498 Studienteilnehmende, welche in 13 Behandlungszentren aus verschiedenen Europäischen Ländern und Israel rekrutiert wurden. Nach einem Erstinterview wurden die Teilnehmenden über 12 Monate weiter befragt. Die longitudinale Datenstruktur ermöglichte es, LCGA (Latent Class Growth Analysis) einzusetzen, welche verschiedene Verlaufsgruppen bezüglich eines Outcome-Masses identifizieren kann. Zusätzlich wurden die Cox-Regression und Strukturgleichungsmodelle eingesetzt. VI Aus den drei Studien resultierten verschiedene interessante Befunde. Unter anderem konnte in einer Studie gezeigt werden, dass vor allem soziale unerfüllte Behandlungsbedürfnisse über 12 Monate hinweg fortbestanden, und dass diese oft nicht behandelt werden konnten. Vor allem unerfüllte Behandlungsbedürfnisse die über die Behandlungszeit hinweg verschwanden -nicht jene die behandelt wurdenwaren mit einer höheren Lebensqualität am Ende der Studie assoziiert. Zudem gab es Hinweise, dass die Entscheidung, ob antipsychotische Medikation abgesetzt werden sollte, kaum durch klare Regeln begründet war. Diese Befunde können dazu beitragen, die Behandlung der Erst-Episode-Schizophrenie zu verbessern, und liefern Ideen für zukünftige Forschungsprojekte. Die Dissertation schilesst mit einer kritischen Diskussion des Konzeptes der Behandlungsbedürfnisse, dem Wert von Sekundäranalysen, und der Generalisierbarkeit der Resultate.
doi:10.5167/uzh-164417 fatcat:qozzgsyqlfdfzkncnqjpvutdmm