Impact of diabetes on acute coronary syndrome management

2004 Cardiovascular Medicine  
Diabetic patients with non-ST-segment elevation acute coronary syndromes (ACS) are at greater risk of subsequent cardiovascular events compared with nondiabetic counterparts. However, at the same time they derive greater benefit from aggressive antithrombotic therapy, early coronary angiography, and stent-based percutaneous coronary intervention. State-of-the-art antithrombotic therapy for diabetic patients with ACS include aspirin, clopidogrel, platelet glycoprotein IIb/IIIa receptor
more » ... receptor antagonists, and heparin or low-molecular-weight heparin. Both in the diabetic and nondiabetic population, drug-eluting stents lead to a dramatic reduction in restenosis. This exceptional therapeutic efficacy is expected to significantly improve the prognosis of diabetic patients with ACS. Zusammenfassung Diabetische Patienten mit akutem Koronarsyndrom (AKS) ohne ST-Hebungen im EKG weisen ein erhöhtes kardiovaskuläres Risiko verglichen mit Nicht-Diabetikern auf. Gleichzeitig profitieren sie aber mehr von einer aggressiven antithrombotischen Therapie, einer frühen invasiven Abklärung und, falls indiziert, einer perkutanen koronaren Intervention. Die optimale antithrombotische Therapie des diabetischen Patienten mit AKS beinhaltet Aspirin, Clopidogrel, ein Glykoprotein-IIb/IIIa-Rezeptorantagonist und Heparin oder niedermolekulares Heparin. Sowohl bei Nicht-Diabetikern als auch bei Diabetikern haben die medikamentös beschichteten Stents eine dramatische Senkung der Restenose zur Folge. Diese aussergewöhnliche Therapiewirksamkeit wird weiter die Pro-gnose des diabetischen Patienten mit AKS verbessern.
doi:10.4414/cvm.2004.01045 fatcat:wpgl6bke55f4rikflnr62qxvzq